Segar Ramadan

Segar Ramadhan.

Setahun berlalu
lesu sudah tubuhku
terlilit debu
tertompok bau.

Di hadapan itu
sungai jernih sesejuk salju
mata airnya dari banjaran rahmah
jeram dan likunya beralun ramah
menyentuh santun tebing maghfirah
menuju muara merdeka
lepas dari siksa nan gundah.

Lalu dalam syukur di kalbu
aku ceburkan sepenuh diriku
aku biarkan arus sungai itu
mencuci segala debu berbau
tertompok selama setahun berlalu.

Aku biarkan
tubuhku mengalir
bersama arus sungai itu
dari banjaran rahmah
menuruni jeram maghfirah
menuju muaranya
untuk ku teguk kesegaran fitrah.

Sesampai di sana
lalu ku kucup muaranya
di bibir delima
dan ku bisikkan perlahan
di dakapan perpisahan;

“Sehingga bertemu di tahun hadapan
terima kasih Ramadan.”

Fikrul Mustanir
18 Ramadan 1432

5 Comments (+add yours?)

  1. ummuhanah
    Aug 26, 2011 @ 10:26:54

    akak rasa sajak2 FM ni indah-indah belaka , tak cukup rasanya sekadar lekatkan di dada Madah Orang Berjuang ni aje….cubalah tembusi majalah2 yg top macam solusi ke, anis ke ….lebih ramai pembaca dan kalam dakwah FM lebih tersebar luas rasanya.Dari dulu lagi akak dok nasihat masuk majalah….bukan kejar glamer, tapi utk jihad jugak ni.

    Reply

  2. fikru1mustanir
    Aug 27, 2011 @ 02:48:44

    Terima kasih cikgu…sedang difikirkan.🙂

    Saya ambil kesempatan di sini untuk ucap Selamat Hari Raya, kullu am wa antum bi khair.

    Reply

  3. insyirahbintiameer
    Sep 22, 2011 @ 21:33:16

    Salam, FM.
    Setuju dgn ummuhanah. Dari zaman aktif di BMC lg dah nmpk FM boleh menulis dgn sgt baik.
    Kalau tiba2 terbuka hati nk hntr p mana2, jgn lupa inform dlm blog. Nk beli mjlhnya.

    Reply

  4. fikru1mustanir
    Sep 27, 2011 @ 01:10:31

    Waalaikumussalam Insyirah,

    Ilham ana tak lagi bercambah pantas sebagaimana percambahan BMC yang mula hilang kerancakannya.

    Apa pun terima kasih atas komentar yang memberangsangkan.

    Wasalam.

    Reply

  5. wuzara
    Jan 11, 2012 @ 09:25:50

    Takkan la nak tunggu ramadhan akan datang baru ada karya baru.

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: